RT’s Bank Accounts Frozen, Assange’s Internet Cut In Apparent Move to Silence West’s Critics

Posted by on October 18, 2016 in Censorship, Government, Internet Control with 0 Comments

wikileaks-rt-bank

By Claire Bernish | Activist Post

In a major development being described as a brutal blow to free speech, RT — the Russian outlet formerly known as Russia Today — has now found its bank accounts allegedly blocked by the U.K.

“Our accounts in Britain have been blocked,” tweeted RT’s editor-in-chief Margarita Simonyan Monday morning. “All of them. ‘Decision not to be discussed’. Hail to freedom of speech!”


According to RT, Russian Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova said London abandoned any obligations to free speech when it moved to exit the European Union, as clearly evidenced in the inexplicable move by The National Westminster Bank.

In a statement from its press office on Twitter, RT announced:

RT has received a letter from Natwest, part of the Royal Bank of Scotland Group, which has a significant shareholding by the UK government, informing it that its UK banking facilities with the bank will be withdrawn without explanation or redress.

The decision is incomprehensible, and without warning. It is however, not at odds with the countless measures that have been undertaken in the UK and Europe over the last few years to ostracize, shout down, or downright impede the work of RT.

RT UK will continue its operations uninterrupted.

In the letter announcing its decision after reviewing the media outlet’s “banking arrangements,” NatWest indeed provides no explanation for the cancellation of its client relationship with RT, except to say:

We assure you that we have only reached this decision after careful consideration, however our decision is final and we are not prepared to enter into any discussion in relation to it.

Given the secretive nature of the sudden termination, speculation naturally must include RT’s function as a state-run media agency — and the worsening situations between the West and Russia in Syria, Yemen, and elsewhere — particularly, as RT notes, the U.K.’s ‘significant shareholding in NatWest.

Perhaps the baffling move would not be as suspect were it not for another apparent act of extreme censorship which began to unfold yesterday evening.

On Sunday night, WikiLeaks announced via Twitter that Julian Assange’s Internet connection had been purposely cut in his sanctuary-turned-prison home inside the Ecuadorian Embassy in London:

Julian Assange’s internet link has been intentionally severed by a state party. We have activated the appropriate contingency plans.

Prior to this accusation, WikiLeaks had tweeted a string of three tweets appearing to reference its ongoing October Surprise document leaks — including cryptic codes naming U.S. Secretary of State John Kerry, Ecuador, and the U.K.’s Foreign & Commonwealth Office — in turn setting off alarm bells by those concerned the tweets indicated Assange’s ‘dead man’s switch’ had been triggered.

Although neither the cutting of Assange’s Internet access nor that a state agent was responsible have been proven, if factual, speaks to the power wielded in the government transparency WikiLeaks continues to provide when, for instance, President Obama’s administration has failed.

WikiLeaks assumedly already has possession of whatever documents Assange might have obtained and plans to release in the future, but the attempt to silence the controversial and vociferously debated public figure are at least concerning — and at worst disturbingly indicative of the trouble an unknown will go to silence free speech and press.

Related Article: Wikileaks Founder Reveals More Reasons Why the TPP Should Never Become Law

Attempting to gag RT — no matter its Russian state association — also presents a troubling aspect about increasingly limited and denigrated press freedom.

“We have no idea why it happened,” RT’s Simonyan told RBT, “because neither yesterday nor the day before yesterday, nor a month ago, nothing special happened to us, nobody threatened us in any way. Hypothetically, this may have something to do with new British and American sanctions against Russia, which may be announced soon. It may not. Our legal department is dealing with the issue now.”

Publisher Marcus Papadopoulos echoed that surprise, as well as concern for what amounts to abrupt censure.

“I sincerely hope that there’s no political motive for this, because we know that the British government isn’t happy with RT in Britain,” Papadopoulos asserted to RT.

RT has a lot of viewers in Britain. Many British people now tune in to RT to receive information on major topics around the world, including in Britain. And many British people believe that the alternative accounts that RT puts forward and covers are more truthful than what they’re hearing from, for example, Sky News.

If no bank in Britain would allow RT to be a customer, then that could spell the end of RT broadcasting in Britain, which would be a catastrophic event for freedom of speech in Britain.

Russia, currently home to asylum-seeker and controversial whistleblower Edward Snowden, might indeed face additional sanctions by the United States and U.K. if American politicians infuriated over a false narrative of Russian aggression in Syria and elsewhere have their way.

U.K. Prime Minister Theresa May responded to outrage over the sudden proxy censure of RT, stating, “It’s a matter for the bank and it’s for them to decide who they offer services to based on their own risk appetite.”

However, as Zero Hedge pointed out, with both RBS and thus NatWest essentially acting as ‘wards of the state,’ such a politically-significant mover surely had prior clearance from the government.

As the already-chilled diplomacy between the West and Russia continues to deteriorate, an announcement from White House spokesman Josh Earnest said Obama is considering a response proportional to alleged Russian state hacking into the Democratic National Committee servers — despite the lack of unassailable evidence backing that claim.

Related Article: Fakery: Major Media Preparing to Steal Election-night Outcome?

On Friday, unnamed and unverified CIA officials told NBC News the “Obama administration is contemplating an unprecedented cyber covert action against Russia in retaliation for alleged Russian interference in the American presidential election.”

Whether or not any state agent — of the U.S., the U.K., or Russia — is responsible for any of these events might never be known. But the circumstances and timing are worthy of consideration.

Claire Bernish writes for TheFreeThoughtProject.com, where this article first appeared.

Read more great articles at Activist Post.

Tags: , , , , ,

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Subscribe via RSS FeedConnect on YouTube

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

FAIR USE NOTICE. Many of the stories on this site contain copyrighted material whose use has not been specifically authorized by the copyright owner. We are making this material available in an effort to advance the understanding of environmental issues, human rights, economic and political democracy, and issues of social justice. We believe this constitutes a 'fair use' of the copyrighted material as provided for in Section 107 of the US Copyright Law which contains a list of the various purposes for which the reproduction of a particular work may be considered fair, such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, and research. If you wish to use such copyrighted material for purposes of your own that go beyond 'fair use'...you must obtain permission from the copyright owner.

The information on this site is provided for educational and entertainment purposes only. It is not intended as a substitute for professional advice of any kind. Conscious Life News assumes no responsibility for the use or misuse of this material. Your use of this website indicates your agreement to these terms.

Paid advertising on Conscious Life News may not represent the views and opinions of this website and its contributors. No endorsement of products and services advertised is either expressed or implied.
Top

Send this to friend